Fall In Love With More Free Templates! Click Here To Get Your Own Smitten Blog Design... »

10 January 2011

biol-ogy


Adek aku, Alin masuk form 4 tahun ni. Dia pn mcm aku dulu, terkonpius nak ambil subjek apa. Sebenarnya dulu aku tak ambil biology,aku gedik gi ambil prinsip perakaunan. Tapi tup2 Mara tiba2 wajibkan semua budak MRSM ambil biology. Fuh,nasib baik.

Sekarang Alin pun macam aku jugak, masih ragu2 dgn subjek yg dipilih. Sudah tentulah kitorg suruh dia ambil Sains Tulen, senang nak apply mana-mana course lepas SPM nanti.

Malangnya, Alin ni kurang yakin dengan kemampuan dirinya. Nak kata dia tak pandai, tak jugak. PMR last year dia dapat 8A 1B, tapi disebabkan sains dia dapat B, maka dia merasakan dia x layak untuk ambil subjek Biology.

Dia pun dah jumpa cikgu dan kaunselornya untuk mintak nasihat, malangnya, cikgunya bukan menaikkan semangat, tapi melemahkan semangat adek aku ni.


minat tu kene letak no 2. Yg utama adalah kemampuan diri. Kalau minat pun, tapi tak mampu, tak semestinya awak dpt bawa subjek tu”

“ kalau science masa form 1, form 2,form 3 asyik dapat B ,C je jangan haraplah korg dapat bwk subjek Biology”


Aku sangatlah tidak bersetuju bila cikgu kata, minat tu x penting ,yg penting adalah kemampuan. Bukankah bila kita minat sesuatu benda tu, kita akan berusaha untuk menguasainya. Bukannya awal-awal lagi berserah, ‘Aku KonfemTak Dapat Buat’. Dan, aku selalu juga dapat B,C waktu exam2 biasa. Tapi time SPM Alhamdulillah dapat A jugak, tapi A2 jelah hehe.


What's the big deal? It's only the matter of subject, dun worry too much, my dearest sis. If you are not able to make it, so what? It’s not the end of the world yet, hahaha

like i've mentioned before,


dun worry, we'll alwys support u. confident bebeh!! u can do it



No comments: