.jpg)
kenapa aku mesti sakit bila nak dekat exam?semalam dalam bus aku rasa mual sangat sangat tapi aku tahan tak nak kasik muntah.tapi last last muntah jugak kt rumah.banyak gila kot.nak dekat 3 1/2 cawan.ingat habis takat situ rupanya tak.malam tuh rasa loya dan tak dapat nak tidur sangat.bangun pukul 5 pagi pastu muntah balik.pahit gila sebab malam tu aku makan ubat.then pagi tadi aku tak makan pape pun sebab komfem muntah balik.tapi bila pi rumah sue byk pulak kuih raya aku pun baham jelah.bfore makan tghari aku muntah sekali lagi.memandangkan risau nak trial aku pon pi la klinik dr rosli.tup tup balik tuh muntah lagi sekali.ah gila cmane aku nak study ni.tadek energy doe.hurm.
ni yg aku search kt internet tadi.
Untuk merawat muntah, ada beberapa garis panduan yang harus diikuti:
• Elakkan memakan makanan pejal, susu, kopi dan jus sitrus.
• Minum minuman bergas, jus buah-buahan dan berais sedikit demi sedikit.
• Makan makanan dengan kerap dalam jumlah yang sedikit sepanjang hari.
• Elakkan mengambil makanan yang pedas.
• Kerap mandi dan minum untuk mengelakkan kekeringan tubuh.
• Elakkan makanan yang berminyak dan berlemak.
• Elakkan memakan makanan pejal, susu, kopi dan jus sitrus.
• Minum minuman bergas, jus buah-buahan dan berais sedikit demi sedikit.
• Makan makanan dengan kerap dalam jumlah yang sedikit sepanjang hari.
• Elakkan mengambil makanan yang pedas.
• Kerap mandi dan minum untuk mengelakkan kekeringan tubuh.
• Elakkan makanan yang berminyak dan berlemak.
No comments:
Post a Comment